Allt om Elbilar

Elbils-upphandling

Elbilsupphandlingen.se är en informationssida och blogg om elbilar. Vi har inget samröre med webbsidans tidigare ägare, men vi uppskattar det projekt som de genomdrev då det ledde till att fler elbilar registrerades i Sverige. Notera att deras projekt numera är numera avslutat.

Denna blogg är helt gratis och vi har som mål att webbsidan ska vara en heltäckande resurs om allt som hör till elbilar.

Vad var Elbilsupphandlingen?

Elbilsupphandlingen var ett projekt som genomdrevs av Stockholms stad och Vattenfall. Huvudsyftet var att antalet elfordon som finns i Sverige skulle öka, och de lyckades med den bedriften. Elbilsupphandlingen hade i början av 2015 bidragit till att över 900 elfordon registrerats i Sverige.

Det kan låta blygsamt då det idag finns nästan 50 000 elbilar i Sverige, men sanningen är att år 2015 motsvarade 900 elfordon 10 % av den eldrivna fordonsflottan. 

 

Läs mer: Så miljövänliga är elbilar

 

Hur uppnådde projektet sitt mål med elbilsuppköp?

Elbilsupphandlingen knöt samman över 300 organisationer och företag i en gemensam upphandling av elfordon. Utöver detta bidrog SKL, Kommentus Inköpscentral, KTH och Test Site Sweden med specialisthjälp som bland annat inkluderade datainsamling och utvärdering.

 

Var de som köpte in elbilarna nöjda?

De som köpte in elbilar via Elbilsupphandlingen var nöjda med resultatet. Det fanns till och med kommuner i Norrbotten som valde att köpa in elbilar trots att den maximala räckvidden blev (och fortfarande blir) lägre när man kör elbil i kallt klimat. 

 

Läs mer: Så mycket kostar det att ladda en elbil.

 

Nästan alla av de som deltog i projektet var stolta med det resultat som åstadkommits. I sin slutrapport konstaterade projektägarna att många olika aktörer måste samverka för att elbilar ska bli det nya normala. Ett samarbete mellan branschgränser är fortfarande viktigt för att elbilar ska slå igenom på bred front.

 

 

Vad tyckte Stockholms stad om resultatet?

Stockholms stad var nöjda med resultatet. De har som mål att verka för att målet om en fossilfri fordonsflotta till år 2030 blir verklighet. För att lyckas med detta är ett gott samarbete viktigt städer emellan, och det faktum att Stockholms stad redan har vanan inne är fördelaktigt.

 

Varför blev Elbilsupphandlingen ett lyckosamt projekt?

Elbilsupphandlingen gav alla de företag och organisationer som deltog en trygghet som de aldrig hade fått på egen hand. Mer specifikt kunde alla deltagare gemensamt sätta upp en kravspecifikation för att därefter köpa in elbilarna och följa upp resultatet tillsammans.

Blogg

Så mycket kostar det att energieffektivisera sitt hem

Det är smart för såväl plånboken som miljön att energieffektivisera sitt hem. Men vilka insatser kan du göra för att energieffektivisera, och vad kostar det att energieffektivisera sin bostad? Dessa frågor och fler svarar vi på i den här artikeln.  

5 sätt att energieffektivisera

  1. Installera treglasfönster.
  2. Isolera vinden.
  3. Skaffa solceller.
  4. Skaffa luftvärmepump.
  5. Skaffa bergvärme.
Nedan pratar vi mer om de energieffektiviseringsråd som vi precis gett dig i mer detalj.  

1. Installera treglasfönster i din bostad (ca. 50 000 kr)

Det är en bra idé att installera treglasfönster även om de är marginellt dyrare än enklare fönster likt tvåglasfönster. Den huvudsakliga anledningen till det är att du sparar pengar i form av en lägre uppvärmningskostnad. Utöver det eliminerar treglasfönster buller på ett mer effektivt sätt jämfört med enklare fönster. Att köpa och låta hantverkare installera 10 treglasfönster i ditt hem kostar omkring 50 000 kr. Arbetskostnaden per treglasfönster ligger på cirka 2 000 kr, och inköpspriset per treglasfönster ligger på cirka 3 000 kr. Värt att notera är att ROT-avdraget inte räknats när vi uppgav priset för arbetskostnaden per fönster.  

2. Isolera din bostads vind (ca. 20 000 kr)

När du skaffar en mer effektiv isolering på vinden minskar värmeflödet, vilket medför att energianvändningen blir lägre samt att ditt hus blir mindre dragigt. Att isolera vinden kostar cirka 1 000 kronor per kvadratmeter förtydligar Helsingborgs kommun, Så det kostar alltså omkring 20 000 kr att isolera en normalstor vind på cirka 20 kvadratmeter.  

3. Skaffa solceller (ca. 145 000 kr)

Att skaffa ett komplett solcellssystem med en effekt på 9 kW kostar cirka 145 000 kr inklusive moms och installation, och exklusive det gröna ROT-avdraget. Tips: Läs gärna mer om det gröna ROT-avdraget på Skatteverkets hemsida. Du behöver inget bygglov för att installera solceller, och den genomsnittliga återbetalningstiden för ett solcellssystem ligger i regel på omkring 12 år. Värt att känna till är att du kan sälja överbliven solel till ditt elbolag, för att därmed tjäna pengar.  

4. Skaffa en luftvärmepump (ca. 20 000 kr)

En luft luft-värmepump är en utmärkt investering, i synnerhet om du idag värmer upp huset med direktverkande el. Kostnaden för en normalstor värmepump av det slaget ligger på cirka 20 000 kronor inklusive moms och installation, men exklusive ROT-avdrag. Efter att du låtit en fackman installera din värmepump är det normalt att dina energikostnader sjunker med cirka 40 %.  

5. Skaffa en luftvärmepump (ca. 20 000 kr)

Som Bosch förtydligar kostar ett normalstort bergvärmesystem (inklusive bergvärmepump och alla tillbehör) cirka 160 000 kr inklusive installation, moms och ROT-avdrag. För att kunna installera bergvärme ska det finnas en solid berggrund under din tomt. Vilket det alltid gör, frågan är bara hur djupt energiföretaget måste borra. Om energiföretaget måste borra särskilt långt ner i marken får du räkna med en dyrare installation.   Läs mer: Så fungerar en hybridbil – och vad är det?  

Så kan du finansiera din energieffektiviserande åtgärd

 

1. Privatlån

Ett privatlån har i regel en ränta på cirka 7,5 %, vilket är en förhållandevis låg räntesats. Privatlån, som även kallas för konsumtionslån är populära när det kommer till renoveringar och förbättringar i hemmet. De huvudsakliga anledningarna till det är den låga räntesatsen och den flexibla avbetalningstiden. Utöver detta behöver du inte pantsätta någonting för att ta ett privatlån. Det medför att det blir en kredit för personliga ändamål, som du kan göra vad du vill med.  

2. Snabblån

Ett snabbt lån (som ofta kallas för SMS-lån) har ofta en räntesats på omkring 35 %. Kraven på dig som låntagare är låga och du behöver inte heller här pantsätta någonting, men att betala en så här pass hög ränta är inte hållbart i längden. Om du behöver snabba pengar för att kunna köpa ett tågkort för att kunna ta dig till jobbet, då kan ett snabbt lån vara befogat. Likaså kan ett snabbt lån vara en bra idé om du måste betala en faktura som håller på att gå till inkasso eller Kronofogden. Men om du inte sparar eller tjänar pengar på att ta ett snabbt lån, så ska du inte heller göra det.  

3. Höj ditt bolån

Om du höjer ditt bolån behöver du i regel bara betala en ränta på cirka 1,75 % på de pengar du lånar. Värt att tänka på är att du kan bli tvungen att amortera mer aggressivt om du höjer ditt bolån, och utöver det krävs det att du bokar in en tid med din personliga bankman för att du ens ska kunna ansöka om att höja ditt bolån. Du kan inte heller låna till över 85 % av bostadens värde, vilket begränsar det maximala lånebelopp du kan ansöka om genom att höja bolånet.

Ska du ta ett billån eller ett privatlån för att finansiera bilen?

En Tesla av senaste modell kostar idag från 600 000 kronor. Det är mycket pengar, närmare bestämt problematiskt mycket för stora delar av Sveriges befolkning.

Men som tur är går det att finansiera bilen via lån, och det vanligaste är att man antingen tar ett privatlån eller ett billån.

I den här artikeln upplyser vi dig bland annat om vilka skillnader som finns, flera låneformer emellan. Vi berättar mer om de krav du måste uppfylla för att ens kunna låna till en bil.

 

Vanliga krav för att kunna låna till en bil

  • Du måste vara minst 18 år gammal.
  • Du måste bo i Sverige.
  • Du måste ha ett svenskt personnummer.
  • Din årsinkomst måste överstiga 100 000 kr före skatt.
  • Du får inte ha några skulder hos Kronofogden.

 

Så kan du finansiera din bil

  1. Privatlån, som har en snittränta på ca. 7,5 %.
  2. Billån, som har en snittränta på ca. 5 %.
  3. Snabblån, som har en snittränta på cirka 35 %.
  4. Kreditkortslån, som har en ränta på cirka 15 %.

Nedan pratar vi mer om de låneformer som precis nämnts i större detalj.

 

1. Privatlån (ränta på mellan 5 och 10 %)

Ett privatlån är ett lån utan pantsättning, som även kallas för konsumtionslån. När du finansierar din bil med ett privatlån behöver du alltså inte sätta bilen i pant för att lånet ska beviljas. Du kan således köpa bilen av vem du vill, till exempel av någon på Blocket.se.

Som tumregel är det bäst att ta ett privatlån för att finansiera sin bil. Den huvudsakliga anledningen till det är att det är enklare att bli beviljad ett privatlån och utöver det tillkommer sällan dolda avgifter, vilket det nästan alltid gör när man tar ett billån.

På den här sajten, där du kan läsa mer om billån, finns det ett perfekt exempel där de räknat på skillnaderna på ett privatlån kontra ett billån. Om du inte vill ta dig dit kan vi berätta att den viktigaste skillnaden är att de rörliga avgifterna, såsom aviavgifter och uppläggningsavgifter i princip alltid är dyrare för billån.

Mer specifikt är det ofta så att billånets kringavgifter medför att det är billigare att finansiera bilen med ett privatlån, jämfört med att ta ett billån. Värt att notera är att bilhandlarna får en provision på billånen, som det i slutändan blir du som låntagare som betalar för.

 

2. Billån (ränta på mellan 4 och 6 %)

Ett billån är ett lån som du tar för att köpa en bil. Vanligtvis måste du betala 20 % av bilens värde i kontantinsats, vilket medför att du som mest kan låna till 80 % av bilens värde. Utöver det måste du köpa bilen av en bilfirma, och du måste ofta betala av bilen inom loppet av 8 år.

 

Billån kontra privatlån – detta skiljer sig

  • Den effektiva räntan är ofta högre för billån, kontra privatlån.
  • Du får inte köpa bilen av en privatperson om du tar ett billån. Det kan du däremot göra med ett privatlån.
  • Det ställs högre krav på dig som låntagare om du tar ett billån. När du tar ett privatlån är kraven lägre.
  • Du kan bara låna till 80 % av bilens värde med ett billån. Om du tar ett privatlån kan du finansiera bilen till 100 %.
  • Bilen måste vara helförsäkrad om du finansierar den med ett billån. Så är inte fallet när du tar ett privatlån för att finansiera bilen.
  • Du måste i regel ta ett billån på minst 100 000 kr. När du tar ett privatlån ligger minimigränsen oftast på bara 10 000 kr.

 

Läs mer: Så fungerar en hybridbil och vad är det?

 

Finns det gröna billån för elbilar?

Det finns billån som marknadsförs som gröna billån, som nästan bara erbjuds för personer som köper en ny elbil med nollutsläpp (i undantagsfall kan elhybridsköpare inkluderas).

Men är det värt att teckna sig för ett grönt billån när du köper en miljövänlig bil?

Nej, skulle vi säga. Det enda positiva med gröna billån är att räntesatsen sänks marginellt, på sin höjd med 0,5 % årligen. Exakt samma nackdelar finns på plats som när det kommer till vanliga billån.

Vi rekommenderar att du i stället överväger ett privatlån för att finansiera din elbil.

 

3. Snabblån (ränta på mellan 10 och 40 %)

Du kan ta ett snabblån för att finansiera en bil, men det är en dålig idé att göra så. Den effektiva räntan är extremt hög och ligger ofta på 35 %, vilket medför att totalpriset för bilen blir högt.

Om du har många betalningsanmärkningar och har svårt att bli beviljad ett privatlån, då kan det vara lockande att ta ett snabblån. I stället för att göra det ska du sätta upp en budget, spara pengar och vänta tills betalningsanmärkningarna försvunnit ur systemet. Sedan är det en bra idé att återigen ansöka om ett privatlån.

Ett snabblån är bara försvarbart om du själv tjänar pengar på det. Om du exempelvis måste ha pengar snabbt för att kunna betala en faktura som riskerar att förfalla kan ett snabblån vara en bra idé. Detsamma gäller du måste ha pengar snabbt för att laga bilen, för att kunna ta dig till jobbet och således tjäna pengar.

 

Läs mer: Så räknar du ut en elbils kostnad per mil

 

4. Kreditkortslån (ränta på mellan 10 och 20 %)

Det är ofta, men inte alltid en dålig idé att finansiera sin bil med ett kreditkortslån. Snitträntan på cirka 15 % är förhållandevis hög, men värt att lägga märke till är att kreditkort ofta erbjuder cirka 50 betalningsfria dagar.

Om du köper en bil för 30 000 kronor med kortet och betalar tillbaka hela det belopp som uppges på månadsfakturan, då lånar du faktiskt pengar gratis. Du kan även få bonus och/eller cashback (pengar tillbaka) på ditt bilköp med ett kreditkort. Att betala av på sin bil månad för månad är dock en dålig idé, för snitträntan på cirka 15 % är trots allt hög.

Som tumregel är i princip alltid ett privatlån det bästa valet för att finansiera sin bil, bortsett från det undantag vi precis nämnt.

Vad är en normal kostnad för en elbil?

Nya elbilar är fortfarande relativt dyra, men du kan faktiskt fynda en lite billigare elbil på begagnatmarknaden för cirka 50 000 kronor och uppåt. I den här artikeln berättar vi mer om de faktorer som påverkar priset för en elbil, och vi bidrar även med konkreta exempel på vad en elbil kostar.

 

Vad kostar en elbil?

En ny elbil kostar i regel mellan 270 000 och 650 000 kronor, och en begagnad elbil med kostar oftast mellan 50 000 och 400 000 kronor. Supermiljöbilspremien exkluderad. Den maximala körsträckan, märket, modellen och batteriets skick är viktiga faktorer som påverkar priset.

Men du ska inte bara fokusera på det inköpspris som gäller. Mer specifikt är den kostnad du betalar per mil viktigast. Priset du betalar per mil regleras bland annat av hur mycket el elbilen drar, vad fordonsskatten för din elbil ligger på samt hur mycket det kostar att serva bilen.

Utöver detta är värdeminskningen, elpriset samt servicekostnaden tre viktiga faktorer som bestämmer vilket pris per mil som gäller för din elbil.

 

Prisexempel för populära elbilar

Bilmodell Pris
Audi e-tron Sportback 50 827 000 kr
Audi Q4 35 e-tron 475 000 kr
Audi Q4 40 e-tron 564 700 kr
Ford Mustang Mach-E RWD LR 649 900 kr
Ford Mustang Mach-E AWD SR 644 900 kr
Hyundai IONIQ 5 58kWh RWD 469 900 kr
Hyundai IONIQ 5 73kWh RWD 499 900 kr
Kia e-Soul 437 900 kr
Kia EV6 569 900 kr
Porsche Taycan 4S 1 181 300 kr
Porsche Taycan Turbo 1 700 000 kr
Porsche Taycan Turbo S 2 080 000 kr
Tesla Model 3 LR AWD 619 990 kr
Tesla Model 3 Performance 689 900 kr
Tesla Model 3 RWD Stand 549 990 kr
Tesla Model S Long Range Plus 885 170 kr
Tesla Model S Performance 1 045 170 kr
Tesla Model X Long Range Plus 1 019 170 kr
Tesla Model X Lud. Perm. 1 179 170 kr
Tesla Model Y LR 2WD 630 180 kr
Tesla Model Y LR 4WD 719 000 kr
Volkswagen ID.3 58 kWh 434 900 kr
Volkswagen ID.3 45 kWh 399 900 kr
Volkswagen ID.3 77 kWh 531 900 kr

OBS! Notera att supermiljöbilsavdraget inte är inräknat i de prisexempel som listas ovan.

 

Läs mer: Om du vill ha tips vid köp av elbil är Evify en bra resurs.

 

En normal kostnad för en elbil vs. bensinbil

En elbil har i regel ett högre inköpspris jämfört med bensinbilar. Fordonsskatten är dock lägre för elbilar och utöver det är bränslekostnaderna betydligt lägre för bilar med eldrift. En ny elbil har i snitt en total ägandekostnad på 4 000 kr/mån, jämfört med de cirka 4 100 kr/mån som gäller för en bensinbil.

Läs mer: Hur många elbilar finns det i Sverige?

Alla elbilar som finns i världen | Full lista!

Det finns många bra elbilar i Sverige, men i resten av världen då? Finns det inga bra elbilar utomlands?

Sanningen är att det är långt ifrån alla elbilar som dyker upp på den svenska marknaden, och vissa elbilar har faktiskt slutat att tillverkas. Trots att det finns många som inte ens vet vad en elbil är, då konceptet med elbil fortfarande är relativt nytt.

I den här artikeln presenterar vi alla elbilar i hela världen, i en komplett lista.

 

Fullstora elbilar (elbilar för 5 pers och kan köra i 100 km/h)

  • Aion LX: Lanserades 2019.
  • Aion S: Lanserades 2019.
  • Aion V: Lanserades 2020.
  • Aiways U5: Lanserades 2019.
  • Audi e-tron: Lanserades 2019.
  • Audi e-Tron: Lanserades 2020.
  • Audi e-tron GT: Lanserades 2019.
  • Audi Q2 L e-Tron: lanserades 2019.
  • BJEV EC3: Lanserades 2016.
  • BJEV EC5: Lanserades 2019.
  • BJEV EU5: Lanserades 2018.
  • BJEV EU7: Lanserades 2019.
  • BMW i3: Lanserades 2013.
  • BMW iX3: Lanserades 2020.
  • Buick Velite 6: Lanserades 2019.
  • Buick Velite 7: Lanserades 2020.
  • BYD e1: Lanserades 2019.
  • BYD e2: Lanserades 2019.
  • BYD e3: Lanserades 2019.
  • BYD e5: Lanserades 2016.
  • BYD e6: Lanserades 2011.
  • BYD Han: Lanserades 2020.
  • BYD Qin: Lanserades 2012.
  • BYD S2: Lanserades 2019.
  • BYD Song: Lanserades 2015.
  • BYD Song Max: Lanserades 2017.
  • BYD Tang: Lanserades 2015.
  • Byton K-Byte: Lanserades 2021.
  • Byton M-Byte: Lanserades 2021.
  • Chery eQ: Lanserades 2014.
  • Chery eQ1: Lanserades 2016.
  • Chery eQ2: Lanserades 2018.
  • Chery eQ5: Lanserades 2020.
  • Chevrolet Bolt: Lanserades 2016.
  • Chevrolet Menlo: Lanserades 2020.
  • Ford Mustang Mach-E: Lanserades 2020.
  • Ciimo M-NV: Lanserades 2021.
  • Ciimo X-NV: Lanserades 2020.
  • DS 3 Crossback: Lanserades 2019.
  • Everus VE-1: Lanserades 2019.
  • Geely Emgrand EV: Lanserades 2018.
  • Geely Emgrand GSe: Lanserades 2018.
  • Geometry A: Lanserades 2019.
  • Geometry C: Lanserades 2019.
  • Geometry T: Lanserades 2020.
  • HiPhi X: Lanserades 2019.
  • Honda e: Lanserades 2019.
  • Hyundai Ioniq: Lanserades 2016.
  • Hyundai Kona: Lanserades 2019.
  • Jaguar I-Pace: Lanserades 2019.
  • JAC J3 EV: Lanserades 2020.
  • Kandi: Lanserades 2012.
  • Kia Soul EV: Lanserades 2014.
  • Kia Niro: Lanserades 2017.
  • Lada Ellada EV: Lanserades 2012 (finns bara i Ryssland).
  • Lotus Evija: Lanserades 2020.
  • Maple 30X: Lanserades 2020.
  • Maple 80V: Lanserades 2020.
  • Mazda MX-30: Lanserades 2020.
  • Mazibuko M1B: Lanserades aldrig (prototyp).
  • MG ZS EV: Lanserades 2018.
  • Mercedes-Benz EQA: Lanserades 2019.
  • Mercedes-Benz EQB: Lanserades 2019.
  • Mercedes-Benz EQC: Lanserades 2019.
  • Mercedes-Benz EQS: Lanserades 2019.
  • Mercedes-Benz EQV: Lanserades 2019.
  • Mini Cooper SE: Lanserades 2020.
  • Mitsubishi i-MiEV: Lanserades 2010.
  • Neta N01: Lanserades 2018.
  • Neta U: Lanserades 2020.
  • Neta V: Lanserades 2020.
  • NIO EC6: Lanserades 2020.
  • NIO EP9: Lanserades 2016.
  • NIO ES6: Lanserades 2019.
  • NIO ES8: Lanserades 2018.
  • NIO ET7: Lanserades 2021.
  • Nissan Leaf: Lanserades 2010.
  • Nissan Sylphy Z.E: Lanserades 2018.
  • Opel Corsa-e F: Lanserades 2019.
  • Opel Ampera-e: Lanserades 2017.
  • ORA iQ: Lanserades 2018.
  • ORA R1: Lanserades 2019.
  • ORA R2: Lanserades 2020.
  • ORA Haomao: Lanserades 2020.
  • Peugeot 208 II: Lanserades 2020.
  • Peugeot 2008 II: Lanserades 2020.
  • Pininfarina Battista: Lanserades 2019.
  • Polestar 2: Lanserades 2020.
  • Porsche Taycan: Lanserades 2019.
  • Qiantu K50: Lanserades 2017.
  • Renault Fluence Z.E: Lanserades 2012.
  • Renault City K-ZE: Lanserades 2019.
  • Renault Zoe: Lanserades 2012.
  • Roewe Ei5: Lanseringdatum okänt.
  • Roewe ER6: Lanseringdatum okänt.
  • Roewe ERX5: Lanseringdatum okänt.
  • Roewe Marvel R: Lanseringdatum okänt.
  • Roewe Marvel X: Lanseringdatum okänt.
  • SEAT e-Mii,: Lanserades 2019.
  • Škoda Citigo: Lanserades 2019.
  • Smart electric drive ForTwo: Lanserades 2006.
  • Sol E10X: Lanseringdatum okänt.
  • Sol E20X: Lanseringdatum okänt.
  • Sol E40X: Lanseringdatum okänt.
  • Sol E50A: Lanseringdatum okänt.
  • Tesla Model S: Lanserades 2012.
  • Tesla Model X: Lanserades 2015.
  • Tesla Model 3: Lanserades 2019.
  • Tesla Model Y: Lanserades 2020.
  • Trumpchi GE3: Lanserades 2017.
  • Volkswagen e-Up!: Lanserades 2013.
  • Volkswagen e-Golf: Lanserades 2019.
  • Volkswagen ID.3: Lanserades 2020.
  • Volkswagen ID.4: Lanserades 2020.
  • Volkswagen e-Lavida: Lanserades 2020.
  • Volvo XC40 Recharge: Lanserades 2020.
  • Weltmeister EX5: Lanserades 2018.
  • Weltmeister EX6: Lanserades 2020.
  • Wuling Hongguang Mini EV: Lanserades 2020.
  • Xpeng G3: Lanserades 2018.
  • Xpeng P7: Lanserades 2020.
  • Zhidou D2, Zotye E20: Lanserades 2014.
  • Zotye E30, Dorcen E20: Lanserades 2016.
  • Zotye E200: Lanserades 2016.

 

Mikrobilar med eldrift

  • Aixam e City & e Coupé: Lanseringdatum okänt.
  • Arcimoto FUV: Lanseringdatum okänt.
  • Buddy: Lanseringdatum okänt.
  • Citroën Ami: Lanserades 2012.
  • Electra Meccanica SOLO: Lanseringdatum okänt.
  • Renault Twizy Z.E.: Lanserades 2012.
  • Tango: Lanseringdatum okänt.

Lästips: Så får du värme i din elbil

Så miljövänliga är elbilar

Elbilar är smutsiga! Säger vissa, medan andra talar sig varma om de miljömässiga fördelarna med elbilar likt att de inte släpper ut några avgaser. Men hur är det egentligen? Är elbilen en vän för miljön, eller raka motsatsen?

Svaret på denna fråga tar vi reda på i den här artikeln.

 

Hur miljövänliga är elbilar?

Elbilar är mer miljövänliga än fossilsdrivna bilar, men fossildrivna bilar är mer miljövänliga innan de kommit ut på vägarna. Detta främst då det är miljömässigt kostsamt att tillverka elbilar. Om du laddar din elbil med grön el eller inte spelar en stor roll för elbilens totala miljöpåverkan.

Mer specifikt: Under de första tusentals milen är fossilbilen mer miljövänlig, men ju längre du kör med din elbil desto mer miljövänlig blir den. En elbil är nästan alltid mer miljövänlig än en fossilbil.

 

3 faktorer som är problematiska för elbilar

 

1. Batteriet kräver naturresurser

Elbilar måste vara bestyckade med ett kraftfullt batteri, annars blir den räckvidd som gäller lidande. Batteriframställningen står för hela 40 procent av elbilens klimatavtryck, och sammantaget lämnar tillverkningen av batteriet ett klimatavtryck som är dubbelt så stort i jämförelse med batteritillverkningen för fossilbilar.

 

Läs mer: Så mycket kostar det att ladda sin elbil.

 

2. Elbilar laddas med svart energi

Även om elbilar är avgasfria är miljöpåverkan stor om man laddar sin elbil med svart el, som kommer från exempelvis ett kolkraftverk. Om man enbart laddar sin elbil med svart el är miljövinsterna små jämfört med om du skaffat en konventionell diesel- eller bensinbil.

 

3. Elbilar måste kunna återanvändas mer effektivt

En elbil skrotas i regel efter att den körts omkring 20 000 mil. Om du kört din elbil så pass långt har du gjort miljön en tjänst, men det tar inte bort det faktum att det är svårt att återanvända den koppar, den kobolt och det litium som elbilsbatterierna innehåller. Återanvändningen måste förbättras rejält för elbilar som finns att köpa i Sverige, så även utomlands.

Om du vill läsa en mer detaljerad artikel om hur miljövänliga elbilar är, då är YourMatters en bra resurs.

Hur många elbilar finns det i Sverige?

År 2021 finns det 64 004 elbilar i Sverige. Om vi räknar in hybridbilar som elbilar är det i stället över 200 000 elbilar som gäller. Cirka 10 % av alla nyregistrerade bilar i Sverige är elbilar med nollutsläpp, medan 22,6 procent är laddhybrider. Andelen elbilar tros öka än mer i framtiden.

Vi fortsätter artikeln med att gå rakt på sak och lista hur många elbilar det funnits i Sverige, år för år.

Lästips: Alla elbilar som finns i världen | Full lista!

Antal elbilar i Sverige sorterat på år

År Antal elbilar
2005 ca. 120
2006 ca. 120
2007 ca. 125
2008 ca. 130
2009 ca. 160
2010 ca. 190
2011 ca. 370
2012 ca. 600
2013 ca. 1 000
2014 ca. 2 200
2015 ca. 4 800
2016 ca. 7 500
2017 ca. 11 000
2018 ca. 16 600
2019 ca. 36 400
2020 ca. 49 900

Notera att en rejäl ökning av elbilar kunde uppmätas i början av 10-talet, då supermiljöbilspremien infördes. Vi tror även att projektet Elbilsupphandling var en viktig kugge som bidragit till att allt fler elbilar registreras i Sverige.

De 5 bästa miljöbilarna som finns att köpa i Sverige

I den här artikeln pratar vi mer om de mest populära elbilarna som du kan köpa i Sverige.

 

De 5 bästa elbilarna – i korthet

  1. Tesla Model 3, som kostar från cirka 550 000 kr.
  2. Mercedes EQC, som kostar från cirka 800 000 kr.
  3. Kia E-Niro, som kostar från cirka 450 000 kr.
  4. Audi E-tron, som kostar från cirka 700 000 kr.
  5. Nissan Leaf, som kostar från cirka 400 000 kr.

Nedan pratar vi mer om de elbilar som precis nämnts i större detalj.

 

OBS! Notera att supermiljöbilspremien inte är dragen i den prislista vi presenterar i artikeln.

 

De 5 bästa elbilarna 2021

 

1. Tesla Model 3: Teslas storsäljare

Snabba fakta

  • Motoreffekt: upp till 473 hk.
  • Batteri: 75 kWh
  • Laddningshastighet: 200 kW
  • Räckvidd: Upp till 56 mil. Räckvidden varierar beroende på modell.
  • Pris: Från cirka 550 000 kronor

Tesla Model 3 är den elbil som ger dig mest för pengarna. Räckvidden är solid, infotainmentsystemet är begripligt och priset är humant, åtminstone för en Tesla Model 3 i sitt grundutförande. Tesla Model 3 led under en tid av lite kvalitetsproblem, men numera är bristerna få till antalet.

 

Läs mer: Så fungerar en elbil.

 

2. Mercedes EQC: En dyr men lyxig elbil

Snabba fakta

  • Motoreffekt: upp till 480 hk.
  • Batteri: 80 kWh
  • Laddningshastighet: 110 kW
  • Räckvidd: Upp till 42 mil.
  • Pris: Från cirka 800 000 kronor

Mercedes EQC är en luxuös och framförallt stor elbil med god prestanda. Mercedes EQC-modell är den enda elbil i denna artikel som verkligen andas lyx. Motoreffekten är likvärdig med den som gäller för Tesla, men prislappen är samtidigt lite väl saltad för att EQC ska ta förstaplatsen från Tesla Model 3.

 

3. Kia E-Niro: En mångsidig elbil

Snabba fakta

  • Motoreffekt: upp till 204 hk.
  • Batteri: 64 kWh
  • Laddningshastighet: 100 kW
  • Räckvidd: Upp till 45 mil.
  • Pris: Från cirka 450 000 kronor

Kia E-Niro är en väl genomtänkt elbil som inte är märkbart mer prestandafattig än Mercedes EQC, trots att elbilen från Mercedes kostar nästan dubbelt så mycket. Så länge man klarar sig med ”endast” 204 hk är Kia E-Niro ett utmärkt allroundval som bör passa de flesta.

 

4. Audi E-tron: En smart elbil med bromsladdning

Snabba fakta

  • Motoreffekt: upp till 408 hk.
  • Batteri: Upp till 95 kWh.
  • Laddningshastighet: 150 kW
  • Räckvidd: Upp till 41 mil.
  • Pris: Från cirka 700 000 kronor

Audi E-tron är en solitt byggd elbil som till och med kan nyttja kraften från inbromsningar, så man inte behöver ladda sin elbil lika ofta. Kvalitetsintrycket finns även där, precis som när det kommer till Mercedes EQC-bilen. Du betalar premium för de fyra ringarna framför huven, men vissa tycker det är värt det.

 

5. Nissan Leaf: Sveriges mest populära elbil

Snabba fakta

  • Motoreffekt: Upp till 214 hk.
  • Batteri: 62 kWh
  • Laddningshastighet: 100 kW
  • Räckvidd: Upp till 38 mil.
  • Pris: Från cirka 400 000 kronor

Nissan Leaf är inte den bästa elbilen man kan köpa i Sverige, men här är det mycket prestanda för pengarna som gäller. Nissan Leaf har svårt att utmärka sig gentemot dyrare bilar likt Audi E-tron samt Mercedes EQC, så om du vill köpa denna bil rekommenderar vi premiummodellen. Nissan Leaf är nämligen något prestandafattig i sitt grundutförande.

Hur fungerar en elbil?

Om du vill veta allt om hur en elbil fungerar, läs vidare för att få reda på varje minsta detalj.

 

Så fungerar en elbil

Elbilar laddas med hjälp av en laddstolpe, som förser batteriet med elektricitet. Den elektricitet som du laddat batteriet med lagras i ett uppladdningsbart batteri som i sin tur driver en elmotor som får elbilens hjul att röra på sig. Elbilar har därför en bättre acceleration än fossilbilar.

Detta främst tack vare att energiförlusten kan hållas på en minimal nivå, vilket Edfenergy.com bekräftar. Notera även att elbilar är mer miljövänliga än bensinbilar, då det finns mer än bara rå prestanda att vinna med att skaffa en elbil.

 

Läs mer: Så fungerar en hybridbil.

 

6 viktiga komponenter som en elbil består av

  1. En elmotor som ser till att hjulen roterar. Elmotorer för elbilar är antingen av DC- eller AC-typ, men AC-motorer är mer vanliga.
  2. En växelriktare som omvandlar direktström (DC) till AC-ström.
  3. En drivlina som fördelar kraften från motorn till elbilens hjul.
  4. Ett batteri som lagrar energi och förser hela bilen med energi.
  5. En laddport som du häktar fast i en laddstation för att kunna ladda bilens batteri.
  6. Klimatsystemet som ser till att bilens kupé har en behaglig temperatur. Klimatsystemet ansvarar alltid för att värma upp din elbil.

 

Videotips – så fungerar elbilen

I videon nedan beskriver Youtubekanalen Bright Side hur en elbil fungerar. Det finns även engelska undertexter som gör det lättare att följa med.

Så fungerar en hybridbil – och vad är det?

En hybridbil kan alltid drivas med hjälp av el, men trots det betraktar man oftast inte hybridbilar som elbilar. I den här artikeln reder vi ut begreppen åt dig, och förklarar tydligt vad en hybridbil faktiskt är och vilka deltyper som existerar.

 

Läs mer: Så många elbilar finns det i Sverige.

 

Vad är en hybridbil?

En hybridbil är en bil som kan drivas med fler än ett drivmedel. De mest vanligt förekommande hybridbilarna drivs med hjälp av en förbränningsmotor för bensin eller diesel, som i sin tur kompletteras av en elmotor med varierande storlek och effekt. Laddhybriden har störst elmotor.

 

Laddhybriden

En laddhybrid har både en bensinmotor och en förbränningsmotor. I likhet med hur en elbil fungerar laddas batteriet via elnätet. Räckvidden är inte lång, och ligger i regel på cirka fem till sex mil. Så fort elen tagit slut är det bensin- eller dieseldrift som gäller för en laddhybrid.

Om du är intresserad av hur laddhybrider fungerar i detalj finns det en utmärkt artikel om det på KIA:s webbsida.

 

Fullhybriden

Fullhybriden har i likhet med laddhybriden två motorer; en elmotor och en förbränningsmotor. Fullhybrider kan man inte ladda i vanliga eluttag eller via en laddstolpe, de laddas i stället upp när du kör bilen. Fullhybrider använder bland annat spillvärme och bromsenergi för att ladda batteriet.

 

Lätthybriden

I en lätthybrid kompletteras förbränningsmotorn med en mindre elmotor som ger bilen en ”kraftboost” när den behöver det, exempelvis vid en omkörning. Du kan inte köra en lätthybrid på ren eldrift, och du kan inte heller ladda en lätthybrid på en laddstation eller i hemmet.

 

Videotips – alla gillar inte laddhybrider

I videon nedan förklarar Alrik, som är chefredaktör på Auto Motor och Sport vad han tycker om dagens laddhybrider. Han är inte lika förtjust i dem som vi, men lite perspektiv till sina egna tankar har aldrig skadat.

Så räknar du ut en elbils kostnad per mil

De elbilar som finns att köpa i Sverige är relativt dyra, men de är samtidigt billigare att köra då bränslekostnaden för elbilar är låg. I den här artikeln tar vi reda på vad milkostnaden för en elbil ligger på kontra en vanlig bensinbil.

Vi inleder artikeln med ett snabbt svar på rubrikfrågan. Om du vill ta del av den fullständiga kostnadskalkylen råder vi dig att läsa hela artikeln.

 

Vad kostar det att köra en elbil per mil?

Det kostar i genomsnitt 19 kronor per mil att köra en elbil. I detta belopp har vi räknat med inköpskostnaden, förbrukningen, fordonsskatten samt värdeminskning och servicekostnader. Notera även att det kostar 55 kr per mil att köra en bensinbil enligt våra uträkningar.

 

Elbilar och den kostnad per mil som gäller

 

Inköpskostnaden

En ny elbil: En Kia E-soul kostar cirka 370 000 kr med supermiljöbilspremien inräknad.

En ny bensinbil: En Kia Soul med bensindrift kostar cirka 400 000 kronor.

 

Förbrukningen

Du kör 1 500 mil per år med din elbil: En Kia E-soul har en bränslekostnad på (Uträkning: En elbil drar cirka 2 kWh per mil, och en kWh kostar cirka 1,5 kr. 1 500*2*1,5=4500) 4 500 kronor per år.

Du kör 1 500 mil per år med din bensinbil: En Kia Soul med bensindrift har en bränslekostnad på (Uträkning: Bensinpriset är idag ca. 16 kr/litern, och en Kia Soul drar cirka 0,73 liter/mil. 16*0,73=11,68) på 11,68 kronor per mil. Det motsvarar (11,68*1500) 17 520 kronor per år.

 

Fordonsskatten

Du betalar bilskatt för din elbil: Fordonsskatten för en Kia E-soul ligger på 360 kr/år.

Du betalar bilskatt för din bensinbil: Fordonsskatten för en Kia Soul med bensindrift ligger på cirka 6 000 kr/år.

 

Övriga kostnader

Vi utgår från att värdeminskningen ligger på samma nivå för elbilen kontra bensinbilen. Vi utgår även från att servicekostnaderna är likvärdiga. Bensinbilar har i regel en högre servicekostnad per år men när du äger en elbil måste du byta ut bilens batteri ungefär var tolfte år, och det är dyrt.

Schablonkostnaden för värdeminskning och servicekostnader uppskattar vi ligger på cirka 20 000 kronor/år.

 

Total kostnad per mil: Elbil kontra bensinbil

 

En elbil har en total kostnad per mil på 19 kr.

Avbetalningsplan på 10 år för en elbil: 370 000 kr/10 = 37 000 kronor per år.

Bränslekostnaden för en elbil som kör 1 500 km/år: 4 500 kr/år.

Fordonsskatten för en elbil: 360 kr/år.

Värdeminskning och service för en elbil: 20 000 kr/år

Total kostnad per år för en elbil: Ligger på (3700+4500+360+20000) 28 560 kr.

Total ägandekostnad per mil för en elbil: Ligger på (28560/1500) 19 kronor per mil om du kör 1 500 mil per år.

 

En bensinbil har en total kostnad per mil på 55 kr.

Avbetalningsplan på 10 år för en bensinbil: 400 000 kr/10 = 40 000 kronor per år.

Bränslekostnaden för en bensinbil som kör 1 500 km/år: 17 520 kronor/år.

Fordonsskatten för en bensinbil: 6 000 kr/år.

Värdeminskning och service för en bensinbil: 20 000 kr/år

Total kostnad per år för en bensinbil: Ligger på (40000+17520+6000+20000) 83 520 kr.

Total ägandekostnad per mil för en bensinbil: Ligger på (83520/1500) 55 kronor per mil om du kör 1 500 mil per år.

Item added to cart.
0 items - £0.00