Första Mitsubishi Outlandern levererad till kund i Elbilsupphandlingen

Onsdagen den 18 december kom äntligen den kombinerade 40-årspresenten och julklappen till Mathias Lindeberg, fastighetsförvaltare på Tyresö Kommun.

Mathias Lindeberg bestämde att han skulle ge sig själv en ny bil i 40-årspresent i våras. En stor, snål, fyrhjulsdriven bil stod på önskelistan, en önskan som verkade svår att uppfylla tills en kollega föreslog Mitsubishi Outlander.

– Jag har 2,5 mil till jobbet och har möjlighet att ladda bilen både hemma och på jobbet i Tyresö. Dels finns laddmöjligheter på min arbetsplats och dels finns en snabbladdare i Tyresö centrum som jag kan använda om det skulle behövas. Jag kommer att kunna köra på el i min arbetspendling och även under en hel del av mina privata resor. Det känns jättebra, berättar en glad Mathias.

Bilen ägs av Tyresö kommun som leasar ut den till Mathias som personalbil. Bilen kommer Mathias bara att använda privat.

– Vi har redan flera elbilar på jobbet i en bilpool som jag kan använda, berättar Mathias. Och fler elbilar är beställda, både personalbilar till kollegor och bilar att använda i jobbet. Jag tycker att elbilarna vi har på jobbet är mycket bra. Privat känns det skönt att ha en laddhybrid med möjlighet att även köra lite längre sträckor på bensin när jag behöver säger Mathias.

Förutom egna elbilar har Tyresö Kommun börjat värdera elbilar hos entreprenörer vid upphandling av tjänster såsom städning, bevakning och vaktmästeri. De entreprenörer som erbjuder elbilar eller laddhybridbilar har fått extra poäng för detta i anbudsutvärderingen och nu är det flera av entreprenörerna som kör med elbilar när det jobbar för Tyresö Kommun. Laddinfrastrukturen är viktig och Tyresö Kommun jobbar vidare med att få fler laddmöjligheter inom kommunen. Det behövs ytterligare publik laddinfrastruktur för att Tyresö och deras entreprenörer ska kunna byta till fler elbilar.

Eva Sunnerstedt fick förmånen att följa med Mathias på premiärturen från Segeltorp till Gullmarsplan. Vi glider ljudlöst ut från parkeringen och Mathias uppskattar tystnaden och tycker att bilen är härlig att köra. – Oj, vad roligt det här är! Det känns toppen att köra på el, säger Mathias när vi kommer ut på motorvägen. – Bilen innehåller dessutom en massa high-tech och nu ser jag fram emot att få prova alla finesser. Med den nya appen installerad på mobilen kan jag kontrollera och reglera bilen hemifrån soffan! Spännande! Vilken fantastisk julklapp! avslutar Mathias.

En mycket glad och nöjd Mathias Lindeberg mottar en Mitsubishi Outlander av Thomas Nilsson på Svenska Bil i Segeltorp.

En mycket glad och nöjd Mathias Lindeberg mottar en Mitsubishi Outlander av Thomas Nilsson på Svenska Bil i Segeltorp.

Fakta:
Mitsubishi Outlander är en stor bil: längd 465 cm, bredd 180 cm, höjd 168 cm, tjänstevikt 1810 kg, maxlast 500 kg, bagagevolym 463 liter. Bilen är en laddhybrid som kan köras dels på bensin och dels på eldrift i cirka 50 km med el från batteriet. Det tar cirka 5 timmar att ladda ett tomt batteri helt fullt med normalladdning. Snabbladdning på särskild station tar cirka 30 minuter. Toppfart 170 km/h, 44 g CO2/km vid blandad körning, fem stjärnor i Euro NCAP, sju airbags, låsningsfria bromsar, antisladdsystem och bältespåminnare är standard.

Mitsubishi Outlander kostar från 391 500 kr. Merkostnadsersättningen som medlemmar i Elbilsupphandlingen kan söka är 87 500 vid köp. Mitsubishi Outlander är den första laddhybriden på Svenska marknaden som kan snabbladda. Bilen kan förses med dragkrok och kan dra max 1 500 kg.

Kontakt:
Mitsubishi Motors Sverige, Anders Erngren, 08-474 54 42, 070-265 86 42, anders.erngren@mitsubishimotors.se, www.mitsubishimotors.se

Svenska Bil i Segeltorp, Thomas Nilsson 08-505 691 32, thomas.nilsson@svenskabil.se

Copyright © 2018 Stockholms Stad & Vattenfall AB