Öresund Electric Car Rally i en Mitsubishi Outlander laddhybrid

Elbilsupphandlingens Eva Sunnerstedt (projektledare, Stockholms stad) och Martina Wikström (utvärdering, KTH) deltog i Öresund Electric Car Rally med en Mitsubishi Outlander den 1-2 juni 2013. Här kommer deras reseberättelse:

Vi lämnar södra Stockholm strax efter lunch dagen före rallyt och kör mot starten i Köpenhamn. Bilen har varit på provkörning för kunder hos Mitsubishi och har inte så mycket el kvar i batteriet. Vi kör en mil på el innan bensinmotorn går på, i höjd med Rönninge. Vi susar fram i 110-120 km/h för vi har en tid att passa. Vi måste komma till startplatsen i Köpenhamn innan registreringen stänger. Vi trycker på alla knappar på displayen och studerar hur bilen fungerar i olika lägen och hastigheter. Vi vill lära oss bilen nu så vi kan göra bra ifrån oss i rallyt. Stannar och tankar i Brahehus och i Malmö precis innan vi kör över bron, eftersom vi måste komma fulltankade till starten. Batterierna har vi delvis laddat under slutet av resan för att inte behöva tanka i Köpenhamn. Bilen kör tyvärr de sista kilometerna på bensin innan vi når Christiansborg Slottsplats. När vi kommer fram är vi en av de sista bilarna som anländer. Nästan 60 elbilar på en plats – roligt och spännande. Vi sätter bilen på laddning och strosar runt och tittar lite på alla de andra elbilarna innan vi tar oss till hotellet.

Nästa dag är vi tidigt uppe för att studera kartor och förstå oss på alla regler i rallyt. Första dagen ska vi köra från Köpenhamn via Helsingör till Helsingborg. Nu ska vi köra så energieffektivt som möjligt. Vi ska köra en angiven väg på kartan och svara på sju kontrollfrågor inom maxtiden 2 timmar och 20 minuter, med så lite energiförbrukning som möjligt. Elförbrukningen ska mätas vid målet under natten och laddhybridbilarna tankas. Uppmätt bensin eller dieselförbrukning läggs till.

Bilarna startar med ett par minuters mellanrum. Vi är näst sista bilen iväg från start och kör ut ur Köpenhamn vid lunchtid. Solen strålar och det danska landskapet är fantastiskt – vi försöker hinna njuta av det, men kartläsning och kontrollfrågor tar vår uppmärksamhet. Kartmaterialet över landsbygden är ibland svårtolkat och vi kör fel ett par gånger, omvägar kostar i energiåtgång och det är ju inte så bra. Men det är inte bara vi som har problem med kartan. Vi stöter på många andra vilsna elbilar längs den fina kustvägen. Det gäller att lita på sig själv och inte börja köra efter någon annan förvirrad bil. Efter 5,5 mil går bensinmotorn på. När vi glider in på låg hastighet vid delmålet i Helsingör går elmotorn igång igen, vilket känns bra inför alla åskådare. Vi har eldrift även på färjan och in i målet i Helsingborg, där det pågår en elbilsutställning på torget. Stor publik och applåder vid målgången. Totalt kör vi 76 km och förbrukar all el och 1,5 liter bensin. Vi förstår att alla bilar som lyckats köra på eldrift hela vägen kommer att slå oss. Det visar sig stämma. Alla elbilar och laddhybrider med lång räckvidd på el kommer före oss – men vi slår flera av de andra laddhybriderna vilket gör oss stolta. Vi kör ju till skillnad från många andra en fyrhjulsdriven SUV som är ganska tung.

Mitsubishi Outlander väcker stor uppmärksamhet i rallyt, det är första gången den visas upp i både Danmark och Sverige och många är nyfikna på bilen. Det känns roligt att vi får vara med och visa upp denna nyhet. En laddhybridbil som är en kombi, fyrhjulsdriven, kan snabbladdas och får dra last upp till 1 500 kg.

Dag två går rallyt från Helsingborg, via Landskrona till Malmö. Nu ska vi köra ”Regularity Rally” i två deletapper. Det betyder att vi ska köra närmaste vägen mellan 21 punkter med en snitthastighet på 40 km/h. Vi ska skriva ner 21 stycken kontrollbokstäver utplacerade på okända platser längs vägen. Missar man tid eller kontrollbokstäver får man straffpoäng. Det är ett invecklat system och vi försöker sätta oss in i hur det ska gå till. Vi markerar den väg vi tror är närmast på vår karta.

Nu har vi startnummer 9 och kommer snabbt iväg. Vi registrerar bokstäver och följer kartan. Ganska snart kommer vi ikapp andra elbilar, men vi är säkra på vår väg och hastighet och kör på i vår takt. När vi kommer fram till Landskrona visar det sig att vi prickat in alla bokstäver men att vi anländer en minut för tidigt. Det får räknas som klart godkänt för två rallynybörjare. Etapp 2 mellan Landskrona och Malmö är mycket längre än första etappen, men nu har vi stärkt självförtroende och kör på enligt tidigare modell. Genom Alnarp är vi osäkra på vägen och tvekar. Då upptäcker vi att bilen med Tina Törner som kartläsare kör precis bakom oss (Tina Törner har ju vunnit rally VM som kartläsare tidigare). Henne litar vi på och vi rullar vidare enligt vår karta. Vi kör till slut fel på ett ställe nära Malmö, men inser snabbt att vi svängt av för tidigt och vänder. Vi kommer in i målet i Malmö precis på rätt tid men vi har tyvärr missat ett par bokstäver på vägen. Antingen har vi inte lyckats köra närmaste vägen eller så har vi brustit i uppmärksamhet bland alla kartor, tidtagarur, protokoll och hastigheter och bara inte sett dem. Men det här är en svår tävling, vi ser flera elbilar som irrar runt – framförallt i Lomma där vägen lagts om tillfälligt pga en byggkran som står mitt på den gata där vi enligt vår karta skulle ha kört. Väl i mål visar det sig att vi kom på 13 plats i Regularity Rallyt, det vill säga den sista dagens tävling. Vi är nöjda med den placeringen.

I Malmö är det stort pådrag i Västra Hamnen vid målgången. Invigning av en solel-laddstation, bilpoolsbilar på el, presentationer från scenen och utställningar – och så alla 60 elbilarna som nu kört rally! Jättefestligt. Efter prisutdelning tar vi tåget hem till Stockholm. Laddhybriden har vi lämnat till Mitsubishi i Malmö. Vi är trötta men mycket nöjda. Det har varit två intensiva dagar med elbilar och massor av spännande nya kontakter. Vi har också fått köra Mitsubishi Outlander i totalt 78 mil, och det är det inte många svenskar som gjort före oss. Nu tycker vi att vi kan bilen ganska bra. Det känns roligt och viktigt att få berätta att Mitsubishi Outlander går att beställa inom ramen för Elbilsupphandlingen.

 Kartläsare Martina Wikström och rallyförare Eva Sunnerstedt i Mitsubishi Outlander. Stolta deltagare i Öresund Electric Car Rally 2013.

Kartläsare Martina Wikström och rallyförare Eva Sunnerstedt i Mitsubishi Outlander. Stolta deltagare i Öresund Electric Car Rally 2013.

Copyright © 2018 Stockholms Stad & Vattenfall AB