Fullsatt elbilsseminarium på soligt Haga

Den 30 maj bjöd på ljuvligt försommarväder när Elbilsupphandlingen höll seminarium och leverantörer bjöd på provkörning av elbilar. Kanske var det vackra vädret i Hagaparken ett tecken. För någonting har hänt. Elbilar börjar bli hett.

Det låg förväntan i luften när Östra Koppartältet i Hagaparken, Solna, fylldes till sista plats. Humöret och intresset verkade vara på topp hos alla som kommit till seminariet. Under dagen skulle många sedan också passa på att provköra Chevrolet Volt, Renault Kangoo, Renault Fluence, Mitsubishi iMiEV och Mitsubishi Outlander.  

Eva Sunnerstedt inledde seminariet

Eva Sunnerstedt inledde seminariet

  Eva Sunnerstedt, projektledare för elbilsupphandlingen, inledde seminariet med att visa en kort film där vd för Beans AB berättar om hur elbilar hjälper hans företag att nå uppsatta miljömål. Eva Sunnerstedt underströk att utvecklingen för elbilar nu tar fart. 

   –Elbilar är energieffektivare, renare, tystare och ger verksamheter en grön profil. Dessutom är de flesta jättenöjda som kör elbil, säger Eva Sunnerstedt.

Eva Sunnerstedt berättar att Elbilsupphandlingen år 2012 stod för 25 procent av den totala försäljningen av elbilar. Just nu rullar 300 elbilar från elbilsupphandlingen och 50 till är beställda. Under 2013 ser dessutom laddhybrider ut att komma starkt och tyska biltillverkare lanserar många elbilar och laddhybrider.  

   –Ersättningen på 50 procent av merkostnaden i elbilsupphandling, möjlighet till provkörning och utbyggnad av laddinfrastruktur, bland annat för den växande flottan av laddhybrider, är viktiga faktorer för en ökning av antalet elbilar, avslutar Eva Sunnerstedt.

Per Ankersjö, miljöborgarråd i Stockholm, berättade om Stockholm Stads vision att till 2030 vara helt fossiloberoende. Nu har staden 55 elbilar och ska öka antalet med 30 nya varje år. Per Ankersjö berättade bland annat om att staden satsar på elbilspooler, en provflotta som ger verksamheter möjlighet att låna elbilar för att testa, eldrivna transportfordon, laddmöjligheter i alla nya garage och undersökningar av var i stadens offentliga miljö man kan placera laddstationer.   

Annika Ramsköld, affärsutvecklingschef på Vattenfall, betonade att elbilar är en nödvändig teknik för framtidens behov och att Vattenfall har investerat en miljard på elbilsområdet. 

   –Vi stöder F & U på flera områden, har tillsammans med Volvo tagit fram laddhybridteknik för Volvo V60 och utvecklar laddlösningar med teknik och tjänster. Vi jobbar också på att ta fram en gemensam standard för laddning och driver pilotprojekt för att förstå teknik och kundbeteenden. Vattenfall stöder dessutom Elbilsupphandling som ett sätt att garantera att elbilar kommer ut på marknaden, säger Annika Ramsköld.      

Mitshubishi Outlander

Mitshubishi Outlander

Annika Ramsköld berättar att det sker en spännande utveckling i Nederländerna och Tyskland. I Amsterdam finns hundratals laddstationer och 200 ska installeras i Rotterdam. Annika Ramsköld var nyligen på en mässa i Berlin där biltillverkare visade upp 16 elbilsmodeller. Även självaste Angela Merkel var på plats.

–         Det kändes som Tyskland menar allvar med sin satsning på elbilar. Målet är att det ska finnas hela en miljon elbilar i Tyskland 2020. Det pumpas också in statliga pengar i allt från nya tekniklösningar till studier av användarbeteenden. Till exempel har man låtit 100 familjer köra elbil i sex månader. När testperioden var slut ville familjerna inte lämna ifrån sig elbilarna, avslutar Annika Ramsköld med ett leende.

Jonas Lindhe, Chevrolet, berättade om Chevrolet Volt, som blev årets bil 2012 i Europa, den första amerikanska bil någonsin som fått denna utmärkelse. Anders Erngren, Mitsubishi, presenterade Mitsubishi Outlander, en fyrhjulsdriven laddhybrid och Mikael Wirbing, Renault, informerade publiken om den nya fyrsitsiga Renault Fluence. Båda bilarna är nytillskott i elbilsupphandlingen.

Martina Wikström, KTH, berättade om sitt arbete att utvärdera teknik, fordon och förares beteenden och upplevelser. I undersökningen ingår 174 bilar, varav 100 är Renault Kangoo. Data fås från förares loggböcker, enkäter, intervjuer, gps och en fokusgrupp. Några resultat är att andelen långa resor över 40 km fortsätter att öka, 95 procent laddar på sitt normala laddningsställe, 75 procent som börjat köra elbil är mer positiva än de var innan och 60 procent vill ha fler elbilar till sin arbetsplats. Över hälften uppger också att de nu kör mer planerat för att maximera räckvidden.

Chevrolet Volt och Renault Kangoo

Chevrolet Volt och Renault Kangoo

Därefter delade förarna Kenneth Ahlström, Kopparstaden, Falun, Hans-Olof Nilsson, HO Enterprise, Roger Svan, Vattenfall och Ingemar Vendelstrand, Varbergs kommun med sig av sina erfarenheter. Gemensamt för alla var att de är mycket nöjda med sina elbilar, aldrig har de blivit stående och de kör mer lugnt och harmoniskt. De betonade att driftkostnaderna är väldigt låga med eldrift och bilarna kräver nästan ingen service.   

Därefter var det dags för Jan Lundberg, Umeå kommun, Johan Seuffert, Stockholm stad, Miljöförvaltningen och Håkan Dahlén, Akademiska Hus, alla fordonsansvariga med bilar i elbilsupphandlingen. Även här var den allmänna meningen att det har fungerat väldigt bra och inte varit något problem med räckvidden.

Chevrolet Volt

Chevrolet Volt

Jan Lundberg, Umeå kommun, menade att elbilar passar mycket bra för servicepersonal, hantverkare och hemtjänst som kör mycket inom kommunen, däremot inte för verksamheter som kräver långa körsträckor eller bilar med dragkrok. Johan Seuffert, Stockholm, Miljöförvaltningen, gav rådet att först göra en behovsanalys över var och hur elbilar bör användas och ge personal i verksamheter möjlighet att först få prova på genom att låna en elbil. Håkan Dahlén, Akademiska Hus, tyckte det är perfekt med elbilar då kontoret ligger centralt i Uppsala och servicebilarna har maximalt fem kilometer att åka åt alla håll.

Efter att Fredrik Björnström, SKL Kommentus Inköpscentral, gett publiken lite praktiska tips om hur man gör avrop och förlänger elbilsupphandlingens ramavtal, avslutades dagen med en liten frågestund och mer provkörning och mingel ute i den vackra soliga Hagaparken.

När eftermiddagssolen lyser över de uppställda elbilarna efter en intensiv och välbesökt seminariedag, känns det att något onekligen har hänt på bara ett år. Intresset för elbilar är stort och ökar snabbt.

Presentationer
Eva Sunnerstedt och Per Ankersjö – Elbilsupphandlingen!
Annika Ramsköld – Vattenfall och E-mobility
Fredrik Björnström – SKL Kommentus inköpscentral
Erfarenheter av elbilarna – Akademiska hus, Uppsala
Martina Wikström – kth
Erfarenheter – Stockholms stad
Jan Lundbeg – Umeå Kommun
Jonas Lindhé  – Chevrolet Volt
Anders Erngren – Mitshubishi Outlander
Michael Wirbing – Renault

Copyright © 2018 Stockholms Stad & Vattenfall AB