Ett år med elbil gav mersmak – nu beställer Jönköpings Kommun åtta elbilar till

Jönköpings kommun var en av de första organisationerna som avropade en elbil inom Elbilupphandlingen. Elbilen är en Mitsubishi i MiEV som varit i drift hos parkeringsvakterna i staden sedan i februari 2012.
– Elbilen har fungerat jättebra och vi är mycket nöjda med bilen som sådan. Däremot hade vi felbedömt parkeringsvakternas körsträckor. Elbilen används av parkeringsvakter som jobbar tvåskift och det blir ibland för långa körsträckor på en dag för att laddningen ska räcka till, berättar Lennart Kjell på Tekniska service, Jönköpings Kommun.
– Nu vet vi bättre och kommer att placera om elbilen, vi har flera andra ställen där den skulle passa utmärkt.

Nu har kommunen beställt ytterligare åtta elbilar – alla Renault Kangoo Express.

– Den här gången behöver vi lite större servicebilar. Den första bilen är redan levererad och har börjat köra som servicebil hos maskinisten på Visingsö. På Visingsö finns idag bara bensin att tanka, så vill man köra mer miljöanpassat är det perfekt med eldrift, för el finns på ön såklart berättar Lennart.
– Fem bilar kommer att köra hos rehabiliteringsverksamheten. De ska användas till att transportera t ex hjälpmedel som rullstolar till personer som behöver hjälpmedel i hemmet. En bil ska användas som servicebil på kommunens IS/IT-avdelning och en ska gå som servicebil hos oss på Teknisk service, fortsätter Lennart.

Jönköping producerar egen biogas och använder idag många biogasfordon. Men för bilar som är lokaliserade långt från stadskärnan och långt från en biogasmack är ju el en bra lösning.

Lennart rekommenderar att elbilarna laddas med 230 volt och 16 ampere.

– Det går betydligt snabbare med 16 ampere än att ladda vid 10 ampere. Visst går det bra även med 10, men vi ska se till att våra elbilar får uttag för 16 amperes laddning.

Som avslutande rekommendation säger Lennart att man måste ha koll på körsträckorna där man planerar att placerar elbilen. Det finns många verksamheter där man inte kör mer än 10 mil per dag och där passar elbilen utmärkt. Övriga verksamheter, som parkeringsvakterna i Jönköping som arbetar i tvåskift, måste ha ett annat alternativ.

Mitsubishi i MiEV gav mersmak. Nu beställer Jönköpings Kommun åtta elbilar till.

Mitsubishi i MiEV gav mersmak. Nu beställer Jönköpings Kommun åtta elbilar till.

Copyright © 2018 Stockholms Stad & Vattenfall AB