Elbilsförare möttes vid Strömmen

Nog var det en vacker bild av en snar framtid. Den 12 september rullade en rad elbilar och några laddhybrider tyst ut på Kastellholmen och parkerade invid Stockholm Ströms solglittrande vatten.

Intresset var på topp när förare och fordonsansvariga i Stockholm Stad och inom Vattenfall möttes på en förarträff för att utbyta erfarenheter och titta på varandras elbilar. Eva Sunnerstedt, projektledare för elbilsupphandlingen, hälsade alla välkomna.
– Vi har 296 organisationer i upphandlingen och 150 elbilar är nu beställda och 75 levererade. De flesta är transportbilar av märket Renault Kangoo. Stockholm Stad har idag 20 elbilar i drift och har beställt ytterligare tio, berättar Eva Sunnerstedt.

Intresset var på topp när förare och fordonsansvariga i Stockholm Stad och inom Vattenfall möttes på en förarträff.

Intresset var på topp när förare och fordonsansvariga i Stockholm Stad och inom Vattenfall möttes på en förarträff.

Eva Sunnerstedt betonade att Stockholm Stad har starka ambitioner att öka andelen elbilar och laddhybrider. Hon berättade att undersökningar från Elbilsupphandlingens testflotta visar att 78 procent är mer nöjda nu än innan de fick elbil, 85 procent rekommenderar andra att skaffa elbil. Just nu köper många en eller två elbilar för att testa och efter en tid köper de förhoppningsvis fler. Vi ser också från testflottan att längden på enskilda körsträckor har ökat, säger Eva.

Susanna Hurtig, marknadsansvarig för Vattenfalls elbilsprogram i Sverige, berättade att transporter står för en fjärdedel av energiförbrukningen i Sverige och att transporter är den enda sektorn där klimatpåverkande utsläpp ökar. Hon underströk att ett teknikskifte är på gång men tar tid och för att skynda på utvecklingen krävs det pionjärer som vågar pröva och sedan visar och berättar för grannar, kollegor och släkt.
– Framtidens transporter kräver eldrivlina. För några år sedan fanns inga elbilar att köpa. Idag finns en rad olika modeller, bilindustrin investerar i serietillverkning, det kommer nya affärsmodeller, som leasing av batterier, och mål, incitament och samarbeten stimulerar elbilsmarknaden, säger Susanna Hurtig.

Gunnar Söderholm, förvaltningsdirektör på Miljöförvaltningen, var på plats och avtäckte Stockholm Stads första egna laddhybrider, två stycken Chevrolet Volt.

Gunnar Söderholm, förvaltningsdirektör på Miljöförvaltningen, var på plats och avtäckte Stockholm Stads första egna laddhybrider, två stycken Chevrolet Volt.

Gunnar Söderholm, förvaltningsdirektör på Miljöförvaltningen, var på plats och avtäckte Stockholm Stads första egna laddhybrider, två stycken Chevrolet Volt. Han passade även på att tacka alla närvarande förare och fordonsansvariga samt Vattenfall.
– Ni är pionjärer och kan en dag säga till era barnbarn att ”vi var först”. Om tio år lär de flesta köra elbil eller laddhybrid av något slag. Det råder politisk enighet om att satsa på miljöbilar och för yrkestrafiken finns infrastruktur med garage och laddställen. Jag vill också tacka Vattenfall som ville vara med och samarbeta i elbilsupphandlingen som inte hade varit möjlig att genomföra annars.

Fordonsansvarige Conny Jansson och föraren Peter Westholm från Stadsbyggnadskontoret var några av alla nöjda elbilsanvändare på förarträffen. De hade då hunnit köra sin Renault Kangoo ZE några veckor.
– Bilen är skön att köra och väldigt tyst. Det är också bra att den har dieselkupévärmare som inte laddar ur batterierna, säger Peter Westholm.
– Vi gör en egen inredning för att använda den som mätbil. På natten laddar vi elbilen 10 – 12 timmar från vanligt eluttag. Det räcker då vi troligen aldrig kommer att köra mer än 10 mil på en dag. Vi har inte haft några problem och är mycket positiva. Möjligen skulle man kunna önska sig något slags ljud som vid låg fart uppmärksammar fotgängare och cyklister, avslutar Conny Jansson.

Copyright © 2018 Stockholms Stad & Vattenfall AB