“Hela familjen var olycklig när jag var tvungen att lämna tillbaka elbilen”

Här är erfarenheterna som tre Vattenfall-anställda gjorde efter var sin vecka med en av elbilarna i Testflottan – en tyst, bekväm och fulladdad vecka. Alla testförarna konstaterade att veckan med elbilen Volvo C30 Electric gav dem både roliga körupplevelser och applåder från omgivningen.

Karl Bergman, forskningsdirektör vid Vattenfall Research and Development

Karl Bergman, forskningsdirektör vid Vattenfall Research and Development

Hur har du använt elbilen?

– Framför allt för att ta mig mellan arbetet i Råcksta och hemmet i Västerås (110 km) och till min lägenhet i Stockholm, eller omvänt. Jag körde också Västerås-Eskilstuna tur och retur, totalt ca 90 km på helgen. I genomsnitt blev det nog runt 70 kilometer per dag

Var och hur ofta har du laddat den?

– Med tanke på de långa körsträckorna laddade jag varje dag. Jag laddade bilen hemma på garageuppfarten och i berggaraget i Råcksta, varje natt och dag – i princip nästan all tid jag inte körde.

Fungerade bilen bra tycker du?

– Ja, den gav mersmak, även om det finns många detaljer att slipa på när det gäller användningen, laddningsstyrningen, ACC (klimatanläggning) med mera.

Några incidenter? Roliga, trevliga eller jobbiga?

– Det första jag gjorde var att köra hem till Västerås utan helt fulladdat batteri. Jag lade mig i 60-70 på motorvägen i rusningstrafik för att spara laddning. Det funkade, men gjorde mig väl inte till eftermiddagens mest populära bilist på E18…

Så småningom fann jag att fulladdat batteri tillät mig att hålla 80-85 km/h och fortfarande komma fram till Råcksta eller hela vägen hem. Men då fick jag inte ha ACC:n på. En dag blev det rejält varmt…

En allmän sammanfattning är att det kändes som att ha en vanlig bil med 10 liter bensintank. Jag var nästan mer uppmärksam på laddningsmätaren än på hastighetsmätaren… Jag undrar också hur det hade varit att ha bilen mitt i vintern. Jag hade den i juli, då man kan koppla in VTD (= Vanligt Tvär Drag) i stället för ACC (air condition).

Vad sa de som fick åka med i bilen?

– Familjemedlemmarna sa. “Oj, vad tyst den är – coolt!”

Vad var det bästa med elbilen?

– Körning i bilkö. Motsägelsefullt kanske – för vem vill ligga i bilkö? Men det var bekvämt att slippa växla vid krypkörning och bilen var alldeles tyst.

Att den är tyst i låga farter är skönt, i farter över 70 km/h gör sig däckljudet påmint, precis som för alla bilar.

Och, naturligtvis – att man kan tänka på vilka låga utsläpp man förorsakar.

Var det något du inte tyckte var så bra?

– Naturligtvis den begränsade räckvidden, och att resan tog betydligt längre tid än vanligt på grund av lägre fart.

Har du ändrat inställning till elbilar efter testperioden?

– Jag har inte ändrat inställning. Jag har redan tidigare varit inställd på att ha en elbil, eller åtminstone en laddhybrid (med ordentligt batteri) som tjänstebil i en inte alltför avlägsen framtid. En Toyota Prius är dock inte tillräckligt mycket elbil för att jag skall välja en sådan.

Vad tyckte omgivningen när du hade elbilen?


– Jag fick både irriterade blickar från dem som tyckte att jag, med min låga fart, var i vägen, och tummen upp från sådana som uppfattade att det var en elbil jag körde. Många ”Gilla” blev det när jag berättade om det på Facebook.

 

Annika Ramsköld, chef för affärsutveckling, Vattenfall

Annika Ramsköld, chef för affärsutveckling, Vattenfall

Hur har du använt elbilen?

– Jag använde bilen dagligen under två veckor till och från hemmet i Nacka och kontoret i Råcksta, samt till olika konferenser i utkanten av Storstockholm och möten inne i stan. Därtill för privat körning.

Hur långt körde du per dag?

– Säkert mellan åtta-tio mil per dag i snitt.

När och var laddade du bilen?

– Hemma på garageuppfarten med en vanlig sladd, precis som när man kopplar in en motorvärmare. När jag for till olika konferenser och tog bilen till kursgårdarna, ringde jag alltid först för att kolla om det fanns laddstolpe. Och det gjorde det.

Fungerade bilen bra?

– Ja, alldeles utmärkt. Det var en fantastisk känsla att köra den – tyst och pigg. Motorn svarar direkt på gaspådrag och är verkligen rapp jämfört med diesel eller bensinbilar.

Några incidenter? Roliga, trevliga eller jobbiga?

– Vi bor nära en skola och många skolbarn var förvånade över att min bil smög fram så tyst, när jag rullade ut från garageuppfarten . Jag förklarade att det var en elbil och fick då frågan: ”Jaha, men var är sladden?”

– När jag shoppade i Nacka Forum och parkerade i kundgaraget fick jag ställa mig på en särskild, utmärkt plats för elbilar, markerad med en grön heltäckningsmatta och en stor tydlig elkontakt på väggen. Folk gjorde stora ögon och undrade vad jag kom i för en VIP-bil.

– Ibland hände det att elbilsparkeringen vid konferenshotellen var upptagna av andra bilar. Då var det bra att ha en extra lång laddsladd, så att jag kunde komma åt laddstolpen ändå.

Vad är folks reaktioner som fått åka med i bilen?

– Hela min familj var olycklig när jag var tvungen att lämna tillbaka bilen. Folk som fick provköra blev samtliga eld och lågor över att den var så tyst och snabb.

Vad var det bästa med elbilen? 


– Att det blir så tyst i kupén och samtidigt är bra för miljön. Sedan är den riktigt rolig att köra eftersom motorn är så pigg.

Något som var mindre bra?

– Ibland fick jag vrida om startnyckeln två, tre gånger för att den skulle starta, en barnsjukdom på prototyp-bilen. Bättre batterikapacitet vore ett plus.

Har du ändrat inställning till elbilar efter testperioden?

– Ja, jag är än mer positiv och förvånad att man klarade sig så bra mellan laddingarna. Man behöver inte en massa publika laddstolpar, i synnerhet inte framöver eftersom framtidens bilar kommer att få ännu längre räckvidd.

Vad tyckte omgivningen när du hade elbilen?

– Bilen drog till sig mycket positiv uppmärksamhet. Folk var nyfikna och fascineras av att den är så tyst.

 

Anders Dahl, Vattenfall, chef för Business Division Renewables

 Hur har du använt elbilen?


– Jag har haft precis samma körbeteende som med min vanliga bil, en Volvo V70 diesel. 
Jag har kört till och från jobbet, Nacka – Råcksta tur och retur, vilket blir cirka sex mil.

På helgerna har jag åkt olika ärenden; in till stan, handlat och så vidare.

Var och hur ofta har du laddat den?


– Hemma på garageuppfarten. När jag parkerade för natten kopplade jag in laddaren och på morgonen var bilen fulladdad.

Hur fungerade bilen?


– Jag hade höga förväntningar innan och jag måste säga att de infriades med råge. Bilen är lättkörd, känns säker och motorn är pigg. Funktionaliteten var mycket bra.

Några incidenter? Roliga jobbiga eller trevliga?


– Faktiskt inte, min vecka förflöt väldigt odramatiskt.

Hur var folks reaktioner som åkt med i bilen? 


– Att den går så tyst. Min mellanson, 20 år, är bilintresserad och var mycket fascinerad när han fick provköra.

Vad är det bästa med elbilen?


– Själva enkelheten med bilen. Det är bara att gasa och bromsa, någon växellåda behövs inte. 
Att motorn går helt vibrationsfritt och är så tyst är ett stort plus. Och att man känner att man gör en insats för miljön, förstås.

Något som kunde vara bättre?


– Batterikapaciteten. Bilens räckvidd är 12-13 mil och det räcker inte riktigt för att säkert täcka in resor inom hela storstockholmsregionen. Jag reser mycket i jobbet, men med testbilens knappa batterikapacitet känns det för osäkert att ta elbil till Arlanda, parkera över dagen och sedan köra hem på kvällen. Då skulle jag hamna på gränsen av vad batteriet klarar. Med en bil som kan gå säg 20 mil på en laddning skulle läget vara annorlunda.

Har du ändrat inställning till elbil efter testperioden?


– Nej, jag är fortsatt mycket positiv.

Vad tyckte omgivningen när du hade elbilen?


– Jag fick en hel del positiva reaktioner från folk i grannskapet : ”En elbil – det känns ju helt rätt!”

Copyright © 2018 Stockholms Stad & Vattenfall AB