Vi tog elbilen på Gotlandssemester

Vår familj, som består av mej själv Eva, min man Fredrik, Pelle 10 år och Nisse 8 år, bor mitt i stan, utan bil. Inför semestern på Gotland behövde vi en hyrbil. Jag som jobbar mycket med elbilar vill naturligtvis leva som jag lär. Efter en del funderingar var hela familjen med på mitt förslag: att hyra en elbil.

Vilken tur att Stockholms enda elhyrbil finns på Södermalm, och att den dessutom var ledig under vår Gotlandsvecka.

Vi hämtar bilen en tidig morgon hos biluthyraren. Nu gäller det att packa smart och effektivt! Bagageutrymmet är litet. Veckopackningen för fyra personer får med nöd och näppe rum. Barnens stövlar stuvas under förarsätena, en stor väska hamnar i baksätet och passageraren i framsätet har kylväskan mellan benen. Kort sagt: Bilen är proppfull.

Packar elbilen proppfull

Vi startar mot Nynäshamn med laddning till ca 130 km  i batteriet. Bilen känns pigg och rolig att köra. Den stora skillnaden mot en ”vanlig” bil är att den är så tyst. Vi experimenterar med de olika körlägena: ECO-driving, landsväg och nerförsbacke. I 110 km/h på motorvägen sjunker batterikapaciteten snabbt. Det är ca 11 mil till vår hyrstuga så laddningen borde ändå räcka, men lite fundersamma blir vi. Eftersom vi har gott om tid tar vi det säkra före det osäkra: vi sänker hastigheten och försöker köra ännu snålare.

När vi kör av färjan i Visby säger bilen att vi har el till ca 68 km körning. Det är bara 55 km till stugan så vi känner oss trygga. Men att köra upp för den 500 m långa uppförsbacken från hamnen slukade el motsvarande 5 km, så plötsligt är det endast är 63 km kvar. Vi känner hur oron ökar – ska vi komma fram till stugan?

Vi tog elbilen på Gotlandssemester och väntar på gotlandsfärjan

Vi kör norrut på vägar som mestadels har hastighetsbegränsningen 80 km/h. I spelaren en cd-bok, utanför de öppna fönstren det vackra gotländska landskapet. Med fönstren öppna behöver vi heller inte ha luftkonditioneringen på, det sparar på elen. I närheten av Tingstäde ser vi en skylt – Loppisbutik 4 km. Vi är egentligen sugna att åka dit, men vågar inte ta några omvägar. Tänk om elen tar slut. När vi har 19 km kvar i batteriet börjar elmätaren blinka för att göra oss uppmärksamma på att elen börjar ta slut. Som tur är har vi bara 5 km kvar till stugan men sänker ändå hastigheten för att spara på elen. När vi rullar in går gårdsplanen finns 16 km kvar i batteriet. Vi oroade oss, och missade en loppis, helt i onödan!

Laddar elbilen vid semesterstugan på Gotland

Under veckan laddar vi bilen varje natt i hyrstugans jordade 10 amperes uttag. Det går hur bra som helst. Vi tar bilen på långa och korta utflykter på norra Gotland och kör såväl i mycket sakta mak på guppiga strandvägar som snabbt på jämna landsvägar. Första dagarna blir vi lite stressade av att bara ha 14 mils körning under motorhuven, men vi lugnar ner oss efter hand. I de flesta fall vet vi ju vart vi ska och hur långt det är dit. En utflykt till Lummelunda och Blå Lagunen blir dock ganska lång. Så när vi tar sen lunch i Bunge vill vi stödladda lite.  Frågan är var? Fredrik beger sig ut på jakt efter eluttag. Den trevlige kyrkvaktmästaren som klipper gräset utanför kyrkan visar oss ett uttag på församlingshemmet. Vi lämnar kollekt i kyrkan som tack innan vi far vidare.

Sista dagen går vi upp tidigt för att titta på Visby och medeltidsfestivalen. Enligt hemsidan www.uppladdning.nu ska det gå att ladda elbilen på Statoilmacken i Visby men uppgiften visar sig vara fel och mackpersonalen kan inte hjälpa oss. Vi fortsätter ner till hamnen och där hittar vi nästan direkt en laddstolpe vid en parkeringsruta reserverad för handikappbilar och elbilar. Här får vi både parkera och ladda gratis medan vi turistar i stan.

På kvällen är batterierna så gott som fulladdade. I Nynäshamn kör vi full fart hemåt utan minsta oro för att elen ska ta slut.

På en vecka har vi lärt oss hur bilen fungerar och vet att elen räcker utan problem. Väl hemma konstaterar vi att vi totalt kört hela 697 km under veckan. Familjen är enig – nästa gång vi behöver en bil hyr vi elbil igen.

Familjen Sunnerstedts sammanfattning:

BÄST

  • Bra miljöval
  • Tyst
  • Inga avgaser,
  • Liten och mysig
  • Pigg och rolig att köra

SÄMST

  • Bagageutrymmet är ganska litet,
  • Svårt att exakt veta hur långt man har kvar på resan – här skulle en GPS underlätta
  • ”Att det inte är vår bil”, Pelle 10 år

/Eva Sunnerstedt

Fler Erfarenheter och reflektioner

  • Elbilen är tyst: cyklister och gångtrafikanter uppmärksammar inte bilen förrän de ser den! Var uppmärksam vid omkörningar och på parkeringar.
  • När bilen körs snålt, varierar hastigheten beroende på om backarna går uppför eller nerför, det kan uppfattas som irriterande av bakomvarande bilister
Copyright © 2018 Stockholms Stad & Vattenfall AB