Visst fungerar elbilar även vintertid

Är elbilar bara en sommarfluga eller fungerar de lika bra på vintern? Bo-Göran Johnsson och Per Lundgren från Öresundskrafts elbilsprojekt utnyttjade den bistra kylan för att få nyttiga erfarenheter av företagets eldrivna Fiat 500.

Öresundskraft kör Fiat 500 EV Adapt i elbilsupphandling.se testflotta

Det handlar om att tänka annorlunda

En batterimätare som inte stämde med verkligheten fick en bärgning till följd.
Men vi kände också stolthet över att kunna köra bil med riktigt rent miljösamvete.
Så sammanfattar Bo-Göran Johnsson sina 14 dagars elbilskörning i värsta vinterkylan.

I elbilen tas värmen från bilens eget batteri (till skillnad från i bensinbilar). Elmotorer är betydligt effektivare än bensinmotorer och släpper inte ut någon överskottsvärme. Därför installerade vi kupévärmare i företagets bilar så att det blev runt 20 grader i kupén när det var dags att köra.

– Tack vare kupévärmaren var rutorna isfria och bilen varm varje gång jag skulle köra. Väl igång räckte bilens egen värme bra, i alla fall ner till tio minusgrader. Men elbilstillverkarna borde hitta någon listig lösning för värmen framöver, kanske i stil med de värmepumpar vi installerar i bostäder och husvagnar, funderar Bo-Göran.

Själva körningen fungerar annars som vanligt under vintertid. Med en stor skillnad – räckvidden kan minska betydligt om bilen inte hela tiden står på laddning när den är parkerad. Något som Bo-Göran verkligen fick erfara när han skulle köra hem till bostaden utanför Åstorp efter en arbetsdag på Sundsgården.

Bilen hade då stått i fem-tio minusgrader utan att vara ansluten till något eluttag. Efter ett ärende på Väla fanns plötsligt bara en tredjedels energi kvar i batteriet och sedan slog mätaren ner till noll.

– Jag förmodade att det var fel på mätaren, men motorn dog efter någon kilometer. Jag lyckades starta om och köra en bit till, men sen blev det helt stopp. Så min fru fick bärga mig de sista två kilometrarna, berättar Bo-Göran.

Normalt sett ska förstås ett laddat batteri räcka längre. Men kylan gjorde att det laddade ur.

– Vi talade med leverantören som bekräftade att när det är kallt måste bilen stå på laddning även om batteriet är fullt. Det behövs en viss konstant värme i batteriet eftersom batteriet, om det är utan anslutning, tar av sin egen kraft för att hålla värmen och då laddar det ur.

Att mätaren är opålitlig ska åtgärdas. Fler testförare har noterat samma fenomen.

Generellt sett är Bo-Göran ändå positiv och tycker Fiaten är genomtänkt, funktionell och dessutom mycket rymligare än man tror.

– Vissa barnsjukdomar får vi leva med ett tag. Mycket handlar om att tänka på ett nytt sätt. Själv tycker jag det är underbart. Jag gör inget miljöavtryck trots att jag förflyttar mig i bil och jag kan köra en extra runda utan dåligt miljösamvete. Man gör skillnad och det känns gott!

Underbart att slippa tanka på macken

När kylan slog till tyckte någon att elbilarna borde ställas in över vintern. Argumentet var att de nog hade för dålig värme och inte skulle fungera. Vilket fick Per Lundgren att göra precis tvärtom.

– Jag blev lite chockad och insåg att vi verkligen måste testa bilarna i kyla. Och visst fungerar de även i 20 minusgrader, säger han.

Några viktiga lärdomar drogs ändå den första tiden. En första åtgärd var att vid extrem kyla hela tiden hålla bilen på laddning. Vi installerade också kupévärmare i alla elbilar. Den sätter man på en halvtimme före start för att inte lägga extra batterikraft på uppvärmningen.

– Kupén är liten och värms upp snabbt. Nackdelen är att man inte kan värma kupén och samtidigt ladda bilen om man bara har ett vanligt eluttag. Säkringen på 10 A klarar inte det effektuttaget.
Så jag fick först ladda bilen och sedan värma den. Det är en liten miss som vår leverantör Auto Adapt borde kunna lösa, funderar Per Lundgren.

Den doppvärmare som är installerad i bilarna och som värmer kupén under körning ger enligt Auto Adapt samma värme som i en bensindriven Fiat 500. Av de övriga problem som dykt upp hänger många faktiskt mest samman med att Fiat 500 är en liten bil, inte att den är eldriven, konstaterar Per. Småbilar har sämre prestanda generellt. Fläktsystemet är till exempel inte lika effektivt som i en stor Volvo, men det skiljer sig inte från en motsvarande Fiat.

– Snart kommer den eldrivna Nissan Leaf till Helsingborg. Den är betydligt större och bekvämare, då blir det mer rättvist att jämföra med de bensinbilar som flera av oss är vana vid.

Självklart har elbilarna vissa tekniska problem, medger Per Lundgren och påminner om att elbilarna trots allt är helt nya på marknaden medan bensinbilarna har utvecklats under 100 år. Den som vill göra något för miljön får helt enkelt acceptera vissa skavanker tills nästa generation elbilar finns att tillgå.

– Den enda riktigt stora nackdelen är egentligen räckvidden. Ännu kan jag inte köra till och från Malmö utan att ladda. Alla andra brister är överkomliga.
Den största fördelen är för mig att jag aldrig behöver köra in på macken och tanka!

Copyright © 2014 Stockholms Stad & Vattenfall AB Om webbplatsen Personuppgifter Om cookies